Solat Tiang Agama

Posted by Tragedi Mac on Tuesday, March 23, 2010 | 2 comments

"Man, aku tengok kau kerja dari tadi lagi. Rehatlah kejap."

"Ok. Aku pun penat gak ni, bob."

"Huh, kau dah solat belum."

"Hah. Erm... Aku tak boleh solat la."

"Macam mana kau tak boleh solat pulak? Kau kan lelaki."

"Ala. Belum sampai seru nak solat lagi. Lagipun, kaki aku ni sakit. Tak boleh sujud."

"Solatkan wajib, Man."

"Nantilah Bob. Aku solat nanti."


Assalamu'alaikum wbt. "as-Solah 'imad ud-Deen." Solat tiang agama. Agama Islam membawa kesejahteraan kepada seluruh ummat manusia. Keadilan dan kemakrufan yang diajarkan dalam Islam menjadikan masyarakat harmoni. Namun, sekiranya agama ini runtuh, hilanglah segala kemakrufan di dunia ini. Yang berleluasa hanyalah maksiat dan kekufuran. Agama ini runtuh pabila tiang yang mengukuhknnya hilang ataupun retak. Tiang inilah solat. Andai solat tidak dilaksanakan, maka ranaplah agama ini. Andai solat tidak dijaga dengan sempurna, maka agama ini menghadapi retak yang mungkin akan runtuh tidak lama lagi. Firman Allah, "Sesungguhnya, solat itu mencegah dari keburukan dan kemungkaran." [al-Ankabut, 29:45]

Sahabat dahulu...

Ibnu Jarir telah meriwayatkan dari Abu Buraidah dari bapanya, beliau berkata; ketika kami sedang duduk-duduk menikmati minuman di atas pasir, pada saat itu kami bertiga atau berempat. Kami memiliki kendi besar dan meminum khamr kerana masih dihalalkan. Kemudian aku berdiri dan ingin menghampiri Rasulullah SAW. Lalu aku mengucapkan salam kepada baginda, tiba-tiba turunlah ayat tentang keharaman khamr:

"Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khamar dan judi...,"

sampai akhir dua ayat iaitu:

"Maka berhentilah kamu (daripada mengerjakan pekerjaan itu)"

Maka aku datang kepada sahabat-sahabatku (yang sedang minum khamr) dan membacakan ayat tersebut kepada mereka sampai firman Allah:

"Maka berhentilah kamu (daripada mengerjakan pekerjaan itu)"

Dia (perawi hadis) berkata, "Sebahagian di antara mereka minumannya masih ada di tangannya, sebahagiannya telah diminum dan sebahagiannya lagi masih ada di wadahnya." Dia berkata, "Sedangkan gelas gelas minuman yang ada di bawah bibir atasnya, seperti yang dilakukan oleh orang membekam (gelasnya masih di bibirnya), kemudian mereka menumpahkan khamr yang ada pada kendi besar mereka seraya berkata, "Ya Tuhan kami, kami telah berhenti."

Abu Daud telah mengeluarkan hadis dari Shafiyah binti Syaibah, dari 'Aisyah ra:

"Sesungguhnya beliau SAW menuturkan wanita Ansar, kemudian beliau SAW memuji mereka dan berkata tentang mereka dengan baik. Beliau SAW berkata, "Ketika diturunkan surah an-Nur:31 (tentang kewajiban memakai tudung, penj.), maka mereka mengambil kain sarungnya, kemudian mengoyakkannya dan menjadikannya sebagai tudung."

Sungguh, sahabat dahulu apabila tibanya satu perintah dari Allah SWT, mereka lantas melaksanakan tanpa sebarang alasan. Walaupun gelas berisi khamr berada di bibirnya, mereka terus membuang ke tanah. Sungguhpun mereka tidak mempunyai banyak harta (kerana infak kepada jalan Allah), mereka tetap menggunakan apa yang ada untuk menjadikan tudung termasuk kain sarungnya. Alaangkah mulianya para sahabat yang sentiasa dengar dan sentiasa patuh kepada perintah Allah dan RasulNya.

Oleh itu, di mana kita berpijak? Atas landasan keimanan ataupun kekufuran? Kufur... neraka jawabnya. Ima... inilah pilahan yang paling bijak. Berbahagialah orang sentiasa berpegang pada tali Allah di dunia dan di akhirat. Yakinlah janji Allah. Solat is our responsibility. How could we be a leader? How could we be a father or mather? And, how could we be a friend if we can't settle our responsibility first. Done your solat.

Wallahu a'lam.