Terpanggilkah aku?

Posted by Tragedi Mac on Monday, March 22, 2010 | 5 comments

"Adik! Mari sini kejap. Tolong mak kat dapur nih."

"Ala, tak nak la mak. Penat."

"Marilah. Mak tgh goreng ikan ni. Adik tolong potongkan bawang."

"Suruhlah kakak mak."

"Tolonglah. Nanti mak belikan ais krim."

"Hah, ais krim? Ok, jap lg adik datang."

Assalamu'alaikum wbt. Entri ni entri pertama untuk blog "Jaddidu Deenakum." Boleh dikira sebagai entri perasmian. Atau mungkin boleh dianggap panggilan untuk kita berubah. Pilihan di tangan anda. Sebagai penulis, amat diharap entri ini dijadikan sebagai titik perubahan dalam diri kita. Sekali lagi, pilihan di tangan anda. Firman Allah, "Telah kami tunjukkan kepadanya dua jalan hidup (baik dan buruk)" [al-Balad,90:10]. Juga dalam surah asy-Syams,91 : 8 "...lalu memberikan kepada jiwa manusia kebolehan untuk melaksanakan yang maksiat dan yang taqwa."

"Jaddidu deenakum!" [HR at-Tirmidzi dan Ahmad]. Hadis ini mungkin biasa didengar. "Perbaharuilah agama(iman) kalian!". Kali pertama terdengar atau terbaca, terpanggilkah anda? Baca sekali lagi dengan sekuat hati,
"Jaddidu deenakum!"

Sudah baca, fahamkan makna. Maknanya, kita perlu perbaharui iman kita. Ini bukan kata semata. Ini seruan Nabi SAW yang mengandungi iqtidha'(tuntutan) padanya. Jika tadi, adik terpanggil dengan seruan ibunya kerana ais krim. Sekarang, mengapa anda terpanggil dengan seruan Nabi SAW? Bukan kerana ais krim, sahabat. Pun bukan kerana pangkat, sahabat. Kerana syurga, mungkin. Tapi yang pasti, kerana CINTA. Cinta Nabi SAW yang perlu disambut. Cinta Nabi SAW yang menggigil sakit, saat tiba waktu ajalnya baginda SAW.
"Ummati! Ummati! Ummati!"

Saat nyawa ditarik Izrail, ummatnya Nabi SAW yang diingat. Ummat yang dicintainya disebut. Ummat yang dikasihinya dirisaukan. Dirinya Nabi SAW, tidak dikisahkan baginda SAW akan sakitnya ajal tiba, asalkan ummatnya bahagia.

Oleh itu, kerana CINTA aku pada Nabi SAW, aku sampaikan seruan Nabi SAW. Dan kerana CINTA kepada Nabi SAW, wajibnya kamu menerima seruan Nabi SAW ini.
Perbaharuilah iman kalian! Perbaharuilah iman kalian! Perbaharuilah iman kalian!

Katakan pada diri, "Ingatlah wahai diri, manusia tidak pernah tetap imannya. Melainkan anbiya' dan para Rasul yang sentiasa meningkat. Adapun malaikat tetap imannya. Iblis pula menurun imannya. Kita manusia, antara keduanya, naik dan turun. Allah memberi nikmat kepada kita untuk memilih jalannya. Baik atau buruk. Iman atau kufur. Andai kufur, iblis ikutan kita menuju neraka. Andai iman... Oh, itulah pilihan terbaik. Tidak terungkap dengan imiginasi betapa indahnya syurga menanti, dipenuhi bidadari-bidadari. Inilah pilihanku. Iman, noktah."

Wallahu a'lam.